maandag 29 oktober 2012

taartbodem voor vruchten, chocolade, citroen of een andere taart

Jamie Olliver heb ik in de jaren tachtig met veel plezier gevolgd. Het enthousiasme van deze kerel is aanstekelijk en wat hij ook doet het is steeds weer: Easy Peasy...
Met het boek ´De basis van het koken´ uit 2002 ben ik mijn liefde voor de Engelse kok een beetje kwijt geraakt, want dit boek leek wel erg ´Posh´ en helemaal niet Easy Peasy, fles wodka in een meloen ´And enjoy!´ Toch vond ik er onlangs nog een aardige tip voor de taartenbak(st)(k)er:
als je toch deeg voor een bodem maakt, maak er dan meteen drie en vries er twee in voor een andere keer. Goed idee, Jamie!

Easy Peasy
Het maken van een taartbodem is echt een fluitje van een cent:

  1. Men neme 500 g bloem, 250 g boter, 400 g suiker en drie eieren. Doe het allemaal in de foodprocessor en draai het een paar tellen rond tot je een samenhangend deeg hebt. Vanzelfsprekend kan het ook prima (maar wel snel) met de hand (zo doe ik het zelf ook).
  2. Deel het deeg in drie gelijke delen (weegschaal) en vorm en ballen van.
  3. Druk de ballen plat en zet het deeg een uurtje in de koelkast.
  4. Rol het deeg dan uit tot een lap die in jouw vorm past. (zoals de bakvorm voor ´boterkoek´ hierboven)
  5. Je kunt het nu vullen en bakken of blind bakken en in de diepvries of zo in de diepvries. het hangt er maar vanaf wat je met de bodem van plan bent
TIP: vervang de helft van de suiker door gemalen gepelde amandelen: Jammie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten